Visual

Stage

Leren van werken is een van de twee delen van ons motto. Dat vertaalt zich onder andere in een hele reeks aan stagemogelijkheden vanuit Het Duin.

Stage in de bovenbouw

De leerlingen starten in deze fase met het individuele stagetraject. In leerjaar vijf starten de meeste leerlingen met twee dagen stage per week. De individuele stage wordt in de loop van de bovenbouw uitgebouwd naar drie of vier dagen per week. Dit gaat altijd in overleg met de leerling, ouders, leerkrachten en stagecoördinator. De leerlingen lopen stage op een plek  passend bij hun uitstroomprofiel. De stagecoördinator organiseert de stages, de leerkrachten begeleiden de leerlingen tijdens de stage. In de laatste periode loopt de leerling stage op de plek die over zal gaan in zijn of haar toekomstige werkplek of dagbestedingsplek.

Stage in de gemengde bouw

In gemengde bouw 1 starten de leerlingen een interne stage. Dit is een stage binnen de school en de leerlingen krijgen begeleiding van een personeelslid van Het Duin. Als de leerlingen hieraan toe zijn, vervolgen ze hun stagetraject met een externe stage. Dit is een stage op een dagbestedingslocatie. De leerling gaat in een kleine groep met begeleiding van een bekend personeelslid naar deze stage.
In gemengde bouw 2 vervolgen leerlingen na het transitiegesprek de externe stage met een individuele stage. Hier krijgen de leerlingen op de werkvloer begeleiding van het personeel van de dagbesteding zelf.
De laatste periode bouwen we de individuele stage van de leerling zo op, dat de daadwerkelijke uitstroom van school naar dagbesteding op een passende, prettige manier kan verlopen.

Werkgevers

Een werkgever die met een leerling van Het Duin in zee gaat, lichten wij goed voor. Van de stagegever verwachten wij dat er voldoende werkzaamheden zijn die de stagiair kan doen. Het belangrijkste is dat er binnen het bedrijf iemand is die de stagiair begeleidt. De stagiair weet dat dit de persoon is waar hij met vragen naar toe kan. Dat geeft de stagiair duidelijkheid en structuur. Bij de kennismaking met een potentiële stagegever letten de stagecoördinatoren nadrukkelijk op de mogelijkheden van begeleiding. Mocht hierover twijfel zijn dan zoeken we verder. Tot nog toe slagen we er steeds weer in om bedrijven bereid te vinden onze leerlingen een kans te geven te laten zien wat ze kunnen en veel te leren. In enkele gevallen leidt dit zelfs tot een dienstverband na de schoolperiode.

Jobcoach

Het Duin heeft door de jaren heen een groot netwerk van bedrijven opgebouwd. Ook zijn er contacten met instanties die actief op zoek zijn naar banen voor mensen met een arbeidshandicap. Niet onbelangrijk kan de rol van ouders zijn. Zij kunnen zelf, vanuit de kennissen of familiekring, met goede suggesties voor werk komen. Na de schoolperiode valt de begeleiding vanuit school weg. Om te voorkomen dat er een vacuüm ontstaat in de begeleiding, zoeken we in het laatste halfjaar van de schooltijd met de leerling en zijn gezin naar een geschikte jobcoach. Een jobcoach is iemand die de oud-leerling (dan cliënt geworden) begeleidt op de werkvloer. De jobcoach is contactpersoon tussen cliënt, werkgever en het gezin en wordt totaal gefinancierd door het UWV. Naast regelmatige werkbezoeken en voortgangsgesprekken weet de jobcoach ook alles over de regelgeving omtrent het werken en subsidies. De jobcoach zorgt voor een soepele overgang naar betaald werk en is tenminste het laatste halfjaar van de stage betrokken bij de leerling. Hij gaat de leerling op de werkvloer coachen onder schooltijd. De stagecoördinatoren en jobcoaches werken in deze fase nauw samen, zodat de belangrijke eerste tijd na de schooltijd goed verloopt.

Stagebureau

Op de pagina over ons stagebureau is meer informatie te vinden over de stages.