Didactisch klimaat
Door een betere aansluiting van de praktijkvakken op de werkelijke praktijk maken we ons onderwijs steeds realistischer.
Als je van Het Duin af komt, heb je gegarandeerd een baan. Om dat te bereiken, zorgen we voor een didactisch klimaat waarin de school de behoefte vanuit het bedrijfsleven op de voet volgt en steeds de beste manier vindt om kennis en vaardigheden aan de leerlingen over te brengen.
Kerndoelen arbeidsmarktgericht en dagbesteding
Op Het Duin werken we volgens de kerndoelen vso arbeidsmarktgericht en vso dagbesteding. De kerndoelen zijn ontwikkeld door de SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum (meer info op www.slo.nl). Deze kerndoelen vormen het wettelijk kader voor het vso-onderwijs en daarmee de basis van ons onderwijs. Ze geven aan wat je leerlingen moet aanbieden om zich verder te ontwikkelen in het vervolgonderwijs én te functioneren in de maatschappij.
De concrete invulling van de kerndoelen bepalen we onder andere aan de hand van de onderwijsfase waarin de leerling zich bevindt.
Fase 1: redzaamheid en oriëntatie
Fase 2: arbeids- en activiteitenvoorbereiding
Fase 3: transitie en inpassing
Van fase 1 naar fase 3 met deze basisgedachte voor
ons onderwijs:
- Van begeleid functioneren naar zo zelfstandig mogelijk
functioneren in de maatschappij. - Van schoolomgeving naar werkomgeving.
- Van huidige woonomgeving naar de toekomstige woonomgeving.
- Van georganiseerde vrije tijd naar zelfgeorganiseerde
vrije tijd. - Van theorie naar praktisch leren door te doen!
Sociaal-emotioneel welbevinden
Het sociaal-emotioneel welbevinden van een leerling heeft veel invloed op de manier waarop hij functioneert. Het is daarom belangrijk dat leerlingen weerbaar zijn, zich kunnen handhaven en voor zichzelf en ook voor de ander durven op te komen. Ook is inzicht in eigen gedrag als reactie op bijvoorbeeld emoties van belang voor het latere functioneren. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat leerlingen begrijpen wanneer er sprake is van pesten en wanneer van plagen. Ook leren wij hen hoe zij hiermee om kunnen gaan. Ze krijgen door extra begeleiding op sociaal-emotioneel gebied meer zelfvertrouwen en leren omgaan met de mensen en de wereld om zich heen. Om beter met zichzelf en met de andere leerlingen om te gaan, maken wij gebruik van verschillende programma’s om leerlingen daarin te begeleiden.